Olen löytänyt pienen palan rauhaa sisälleni. Olen löytänyt uusia kanavia purkaa fiiliksiäni maapallon tilasta. Olen oppinut uusia tapoja, kuinka voin itse elää paremmin ja suuremmassa sovussa koko pallon kanssa. Kevät on tuonut selkeästi aurinkoa myös mun rintaan!

Yhtä hommaa en kyllä ymmärrä. Löytämäni uudet tavat elää, ylipäätään muutamien vuosien saatossa muuttuneet arvot kirvoittaa ihmisiä outoihin keskusteluihin. Mielelläni keskustelen siitä, miten tämä maapallo voitaisiin vaatimattomasti sanoen pelastaa. Koska pyrin välttämään saarnaamista (äidille voi huomauttaa kierrättämisestä, pikkusiskolle voi heittää vitsillä ihmisen hyvyyden mitasta ja paras kaveri ymmärtää jos en yritäkään näytellä innostunutta hänen uudesta muotilaukustaan), kerron mieluummin siitä, miten itse toimin ja miten pyrin muuttamaan elämääni kestävämpään suuntaan. En halua yrittää kertoa, kuinka jonkun muun tulisi elää, mutta haluan kertoa omasta tavastani ja omista haasteistani, koska se voi saada ihmiset ajattelemaan niitä syitä, miksi toimin kuten toimin.

Kuitenkin usein keskustelu johdatetaan niihin epäkohtiin, joita elämäntavassani on. Kuinka meidän vanha bensasyöppöautomme luhistaa viherpiipertämiseni. Keskustelussa vaikutan olevan puolustuskannalla ja joudun selittelemään, kuinka kuljen julkisilla töihin ja pyöräilen kesäkaudet. Kuinka matkustan mahdollisuuksien mukaan julkisilla tai kimppakyydillä tapaamaan ystäviäni. Entä koulu, menetkö autolla Forssaan neljä kertaa kuukaudessa? Sitten selitetään, millaisilla aikatauluilla bussi kulkee meiltä linja-autoasemalle, kuinka linja-autot kulkevat Hämeenlinnasta Forssaan ja miten koulun aikataulut toimii. Selitetään, kuinka autoa käytetään vain kun se on välttämätöntä. Miksi emme aja sitten ekoautolla? Selitetään, mitä sellainen maksaa ja millaiset meidän tulot on. Selitetään, että auton pitäisi myös pystyä vetämään meidän asuntovaunua.

Asuntovaunua! Ei jumalauta, sehän kuluttaa bensaa törkeesti enemmän! Selitetään, että olen kyllä selvittänyt automme päästöt ja olen jopa laskenut meidän lomakauden vaunuilupäästöt. Niitä voi hyvin verrata muuten keskivertolomailijan lentomatkoihin, mutta tästä en viitsi selittää paljoa enempää, ettei vaan keskustelijakumppanille tulisi sellainen fiilis, että hän on se lomalentäjäpahis. Päästöt on laskettu, ja lomakäyttäytymisellämme elämme siivosti siirtyen vain pieniä pätkiä vaunulla ja pyöräilemällä loput. Tätä selityslistaa voisi jatkaa loputtomiin. Usein hieman uuvahdan näistä keskusteluista siirtäen lopulta vastuun mieheni kontolle: hän haluaa vaunun ja hän haluaa asua omakotitalossa, itsehän olisin valmis vaikka millaisiin uhrauksiin. Siirtämällä sitten lopulta vastuun hänelle ja löytämällä syyllisen muualta pääsen pälkähästä näissä keskusteluissa.

Ymmärrän kyllä, että kun julkisesti näistä sydämenasioista keskustelee, täytyy ottaa myös vastaan se, mitä sieltä taivas varjele tulee. Mutta onhan se nyt erikoista, että ihmisillä on sitten tarve kertoa minulle totuus tästä minun ekohössötyksestäni ja ikään kuin tiputtaa minut maanpinnalle omasta erinomaisuudestani. Ja lähtökohtaisesti vain halusin kertoa, mitä mulle kuuluu ja miten päiväni kulutan. Onko näillä mun keskutelukumppaneilla jonkinnäköisiä ennakkoasenteita hippeihin? Vai kolahtaako heidän omatunnossaan jokin? Kiitos kuitenkin kaikille haastajilleni, aion sivuaineopinnoissa keskittyä viestintään, jotta osaisin puhua näistä asioista kanssanne oikein. Ja thänggaad ei tarvitse näistä asioista keskustella tänä vuonna nousuhumalassa lainkaan.

Tämä palanen sisäistä rauhaa on syntynyt sitä kautta, että olen tullut entistä varmemmaksi siitä, miten minä pystyn henkilökohtaisessa elämässäni annetuissa ihanissa puitteissa toteuttamaan arvomaailmaani. Nyt olen lopettanut menestyksekkäästi lihan syömisen ja aion tulevina vuosina panostaa todenteolla omavaraisuuden lisäämiseen ruoan suhteen. Jatkan päästölaskelmieni tekemistä ja pienemmästä tönöstä ja aurinkopaneeleista haaveilemista. Jätän tukan jatkossakin värjäämättä enkä kenties enää koskaan osta uusia vaatteita. Ja te sanotte, ettei tällä ole mitään merkitystä kun sitä vertaa Kiinan tehtaiden piippuihin.