Leikimme kesälomalla karavaanareita. Matkailuvaunussa ei ole paljoa tekemistä sitten kun koko ympäristö on jo koluttu. Turhan usein iltaisin joimme viiniä, minkä sivutuotteena tuli parannettua maailmaa. Kävimme siis intellektuelleja keskusteluja kynttilän valossa ja olimme yhteiskunnallisesti rakentavia.

Yksi hienoimpia oivalluksia lävähti naamalle erään pyöräreissumme lounastauolla, kun puhelimeni kalenteri alkoi hälyttää. Katsoin luurin näyttöä hieman hämmentyneenä. Samalla muistikuvia keräillessäni käännyin miehen puoleen:

 ”Ööm, kulta? Onko meillä ollut taas hyvät kehityskeskustelut pikkutumuissa?”

-Kuinka niin?

”Mun puhelin muistuttaa jostain keskustan tyhjien liiketilojen kampanjasta..?”

-Voi ei. (Äänessä on selvää nolostumisen sävyä.)

”Mulla on hämärä muistikuva, oliks tää joku fiksu juttu?”

-Parempi, kun et olis muistuttanut asiasta… (Puhaltelee ulos päin merkiksi siitä, että olis voinut taas nämäkin ideat jättää saamatta.) Meidän piti kuvata keskustan tyhjät liiketilat ja nostaa asiasta meteliä feisbuukissa.

”Mutta tuohan on loistava idea! Ajatella – jos oltais koko ajan kännissä, kuinka luovia maailman pelastajia meistä tulisikaan!”

Olemme alusta asti olleet yhtä mieltä siitä, että Hämeenlinnaan rakennettu moottoritien kate on turha ja järjetön hanke. Näkemyksemme olemme perustaneet pitkälti oletuksille. Pelko varsinaisen keskusta-alueen liiketilojen autioitumisesta on ollut yksi syy. Näemme hankkeen jokseenkin suuruuden hulluutena, verrattavissa ideaan rakentaa Turku-Lahtitie ohittamaan Hämeenlinnan ruuhkat järvenpohjan kautta. Maassamme markkinavaltaa pitävien kahden suurimman päivittäistavaraketjun holtiton uuden rakentaminen ja käytetyn hylkääminen jokseenkin moraalitta vain markkina-asemien vahvistamiseksi loi myös hyvää pohjaa mielipiteillemme.

Kävin nyt kuitenkin hieman tutkimassa asiaa lisää. Moottoritien kattamisen idea on lähtenyt nimenomaan kaupungin tarpeesta laajentaa ja elävöittää keskusta-aluetta. Tietenkin toivotaan myös lisää ostovoimaa. Huolissani verorahojeni kohdistamisesta kävin tarkistamassa, kuinka paljon kaupungin budjetista kuluu tähän projektiin. Kaupunki vastasi lähinnä vain liikenteen uudelleen rakentamisesta ja järjestelyistä. Pääasiana kuitenkin huomasin, että hanke maksaa kaupungille vähemmän, kuin mitä se siitä tienaa. Käytännössä kaupunki kattaa osuutensa kuluista myymällä tarvittavan korttelin liikeyritykselle. Tämän lisäksi kaupunki tulee tienaamaan hankkeesta kiinteistöverotuksen ja uusien työpaikkojen (noin 500) muodossa. Moottoritien kattaminen on siis oikeastaan perusteltu päätös kaupungilta.

Siltikään ei voida tietää, mikä tämän liikekeskuksen vaikutus tulee olemaan keskustan yrityksiin. Voipa sillä olla vaikutuksensa myös Tiiriöön, ainakin sen erikoisliikkeisiin. Jos ostovoimaa ei riitä ja liikkeitä alkaa tippua, on jälleen rakennettu surutta uutta, turhaan.

Tämän hankkeen vaikutuksia pääsemme siis näkemään korkeintaan 3-4 vuoden kuluttua. Niin kauan teen parhaani ja aion varmuuden vuoksi boikotoida kyseistä rakennusta.

PAITSI jos keskustan Alko muuttaa sinne.