Tipatonta takana 2,5 viikkoa. Eilen hetken luulin, että olen menettänyt järkeni. Siivosin nimittäin hyllyjä, jotka ovat olleet mun to do listalla jo hetken aikaa nimellä keittiön härdellikaappi. Tovi siinä vierähti ja itsekin yllätyin, oikeastaan pelästyin, kun esittelin lopputulosta miehelleni. ”Katsos kun on hyvä järjestys, nyt sinäkin löydät täältä kaapista varmasti etsimäsi!” Joku pimahtanut nainen sisälläni oli nimennyt hyllyt ja korit maalarinteippi+tussi-taktiikalla: kynttilät, työkalut, siivous, servietit, askartelu jne. Voi naisparkaa.

Pelästyin kahdesta syystä. Onko tämä tipaton niin raastavaa, että on pakko olla jotain älytöntä puuhasteltavaa? Toiseksi, onko elämäni tarkoitus häilymässä, kun tuhlaan aikaani tällaiseen turhanpäiväiseen puuhasteluun? Olisi sielullisesti ravitsevampaa istua vaikka nojatuolissa filosofoimassa itselleen tai kirjoittaa blogia. Mutta siis hitsivie, kyllä siitä kaapista silti tuli komea!

En tietenkään mennyt nukkumaan analysoimatta tilannetta. Tällainen puuhastelijaluonnehan minä olen ja olen aina ollut. Se vain pääsi unohtumaan näiden vuosien aikana, kun opiskelin eikä aikaa kerta kaikkiaan ollut viikkosiivousta kummempaan talouden pitoon. Ilolla siis toivotin tervetulleeksi oman minäni takaisin ja huokaisin helpotuksesta, ettei kyse ollutkaan viinan vierotusoireista. Toisaalta samaan hengen vetoon kritisoin itseäni moisesta tuunaamisesta, sillä siitä puuttui järjen hiven. Ymmärsin kuitenkin pian, että puuhastelu ja työnsä jäljen ihannoiminen on oikeastaan terapeuttista ja se kuljettaa mielen vapautuneena muihin sfääreihin. Ei tarvitse synkistellä päivän uutisia. Eikä anteeksi pyydettävääkään ole, sillä en esimerkiksi sisustele uusilla materiaaleilla ja vaihtele verhoja kaatopaikkojemme iloksi.

Olen tässä muutenkin miettinyt, ettei tämä tipattomalla olo niin kummalista olekaan. Mielenkiintoisen yhtälöstä tekee se, että minulla on samaan aikaan käsillä uusi elämän tilanne, jossa on vapaa-aikaa. Vapaa-aikaa aamu puoli viiden herätyksiin, että ehtii treenailla ennen töihin menoa.

Clean house is a sign of a wasted life?